Bezklíčový přístup a startování tlačítkem jsou určitě pohodlným benefitem výbavy. Tento prvek výbavy však stále spíše prochází vývojem, neboť mezery v samotné technologii zařízení hojně využívají zloději. Ti jsou schopni pomocí poměrně jednoduché techniky odemknout vozidlo, a dokonce ho i nastartovat a odjet s ním.
Princip fungování
Fungování bezklíčového přístupu spočívá v komunikaci na bázi vysílání vln mezi řídící jednotkou auta a autoklíčem. Klíč obsahuje dálkové ovládání s radiovým vysílačem, který vysílá signál do auta. Ten, pokud je správný, je následně rozpoznán na základě registrace kódu v paměti. Vůz pak lze odemknout nebo i nastartovat. Drobné odchylky principu se liší v závislosti na konkrétní značce. Někdy se je třeba dotknout kliky, jindy zase stačí jen stát v blízkosti auta.
Praktiky zlodějů
Německý autoklub ADAC vyzkoušel obranyschopnost velkého spektra značek vozidel vybaveným bezklíčovým přístupem a otestoval jich celkem 237. Výsledek? Ukrást se nepodařilo pouze 7 z nich, což vyvolalo velké rozpaky jak u veřejnosti, tak u samotných výrobců.
Zloději využívají speciální čtečky, která vytváří takzvaný bezdrátový most. Část zařízení pachatel přiloží k autu a druhou ke vchodovým dveří, za kterými se právě předpokládá v předsíni odložení klíčů. Auto pak nabude dojmu, že klíč se nachází v jeho těsné blízkosti a odemkne se. Vzhledem k tomu, že se jedná taktéž o vybavené bezklíčovým přístup, tak zmáčkne tlačítko, nastartuje a odjede.
Prevence
Řešením může být zkrátka nepřiplácení si za bezklíčový přístup, a ušetřit si tak peníze navíc za nadstandardní výbavu a případné starosti s odcizením vozidla. Byť se to může jevit jako poměrně razantní opatření, ale výrobcům ještě pár let potrvá, než vypilují svoji technologii a dotáhnou ji k dokonalosti.
Bezklíčový přistup se může jevit poněkud ošemetně, statistky a čísla poukazující na zvýšenou trestnou činnost v oblasti krádeží vozidel tomu však jednoznačně napovídají.