Porouchal se vám notebook a rozhodli jste se, že si ho opravíte vlastními silami? Množství podrobných návodů a videotutoriálů k něčemu takovému IT nadšence přímo nabádá, ale než se do toho pustíte, seznamte se s riziky. Nechceme vás odradit, ale je možné, že po přečtení tohoto článku nakonec notebook pošlete do servisu.
Problematiku oprav notebooků jsme konzultovali s profesionály. Pro Asus servis, který je součástí celorepublikové sítě poboček servisního centra ABAX, pracují technici s mnohaletými zkušenostmi.
Máte vyhlášku 50?
Servis notebooků Asus nás na úvod upozornil, že opravy notebooků jsou z legislativního hlediska považovány za práci na elektrickém zařízení. Což v praxi znamená, že činnost může vykonávat pouze držitel platné certifikace dle Vyhl. 50/1978 Sb.
Pokud vyhlášku 50 nemáte, berte na vědomí, že montáž náhradních dílů provádíte na vlastní nebezpečí. Za případné škody na zařízení, ale ani za zdravotní následky plynoucí z neodborné manipulace osobou bez příslušné kvalifikace prodejce náhradních dílů neručí.
Jak je to se zárukou náhradních dílů?
V každém solidním servisu moc dobře vědí, že na kvalitě náhradních dílů záleží. Měli byste je proto nakupovat od prověřeného zdroje. A nezapomeňte se předem seznámit se záruční lhůtou, která vždy nemusí trvat obvyklé dva roky.
Zmíněná pobočka servisního centra ABAX nakupuje náhradní díly pro notebooky Asus v 100% kvalitě přímo od výrobce (obvykle přímo od firmy ASUS), ovšem u některých speciálních součástek záruka trvá pouze šest měsíců. Důvodem je fakt, že nejsou považovány za spotřební zboží. Přesnou dobu záruky musí prodejce uvést na stránce s konkrétním dílem.
Ale doba záruky vás stejně nemusí zajímat, protože v případě jakýchkoliv problémů s náhradními díly nelze v případě neodborné montáže uplatnit záruku. Není přeci jen jistější volbou odborný servis?