Rozhodli jste se, že obměníte svůj vozový park a zaměřili se na nabídku ojetých vozidel? Rozhodně nejste sami – zájem Čechů o vozy z autobazarů je rok od roku větší, což se promítá i na cenách. Ty jsou letos zhruba o devět procent vyšší než ve stejném období loňského roku. Právě o tolik se za posledních dvanáct měsíců zvedla cena vozidel, která byla vyrobena v roce 2014 a mají na tachometru kolem sto tisíc kilometrů. Podrobnou analýzu zpracovala společnost Cebia.
Nejvíce lidí opouští autobazar s klíčky od vozu značky Škoda, a právě proto cenová politika automobilky ovlivňuje cenové spektrum napříč celým trhem ojetých automobilů. Studie společnosti Cebia se sice zabývá jen čtyři roky starými vozidly, nicméně odborníci uvedli, že se zdražení týká všech ojetin. Ke klíčovým faktorům patří rostoucí spotřeba domácností a prosperita výrobců. |Na trhu se objevuje stále více, lépe vybavených mladších aut, u nichž lze narůst ceny přičíst příplatkové výbavě.
Paradoxní je, že starší mini auta a menší vozy se v České republice v posledních čtyřech kvartálech prodávala za vyšší cenu než na sousedním německém trhu. Renomovaný pražský autobazar Výhybka však upozorňuje, že Češi naopak mohli ušetřit na vozech z oblíbeného segmentu SUV a na automobilech nižší střední a střední třídy.
Navzdory zvýšenému zájmu o mladší ojeté vozy je průměrné stáří aut českého vozového parku velmi vysoké. V prvním kvartále letošního roku dokonce vystoupalo na rekordní hodnotu 15,4 roku (dle statistik Svazu dovozců automobilů).
Počet registrovaných vozů byl na konci prvního čtvrtletí 2018 vyšší o 57 tisíc oproti stavu na konci roku 2017. Stejně poměry však údajně panují i ve všech ostatních zemích EU. Průměrné stáří vozů registrovaných v unii již přesáhl 10 let a podle všeho by mělo stoupat v budoucnu.