Akcie aerolinek byly ještě do nedávna žádanými tituly, a to především kvůli přesvědčení, že letecký průmysl si své postavení udrží prakticky za každé situace. Opak je však pravdou a pandemie koronaviru právě tento sektor zasáhla v maximální možné míře včetně tří předních amerických aerolinek American Airlines, United Airlines a Delta Airlines.
Nejmenší ztrátu zaznamenalo United Airlines
Pandemie koronaviru zasáhla prakticky všechny segmenty trhu, přičemž největší ránu uštědřila právě leteckým společnostem. Výjimkou nejsou ani tři hlavní americké aerolinky, jejíchž akcie se během zavedených opatření propadly nízko za hodnoty, kterých dosahovaly ještě před propuknutím pandemie. Situace okolo aerolinek však není nějak růžová ani po zveřejnění výsledků z druhého čtvrtletí tohoto roku.
Všechny tři aerolinky tak došly podobně jako ostatní společnosti k miliardovým ztrátám. I přes všechny odhady překvapivě nejlépe vyšla z celkového porovnání United Airlines se ztrátou 1,6 miliardy dolarů. Hned za ní se ztrátou 2,1 miliardy dolarů se umístila jedna z nejznámějších aerolinek American Airlines a na posledním místě Delta Airlines se ztrátou 5,7 miliardy dolarů.
Naopak v příjmech všechny zmíněné aerolinky překonala American Airlines, která si díky své nově nastolené strategii přišla na více než 1,1 miliardy dolarů. V tomto ohledu se však nejhůře dařilo opět Delta Airlines s příjmy přibližně okolo 678 milionů dolarů. I když letecké společnosti od června do konce tohoto čtvrtletí zaznamenaly zvýšení příjmů nedá se mluvit o žádném úspěchu. Při pohledu na výsledky American Airlines je například rozdíl mezi ročními příjmy 10 miliard dolarů, což v žádném případě nemůžeme považovat za pozitivní signál.
Na stole je i možný bankrot aerolinek
Nízké příjmy kvůli omezenému cestování a fakt, že většina ze zmíněných aerolinek funguje prakticky pouze z půjček je celková situace těchto společností prozatím nejasná. Ničemu nepřispívají ani další dluhy, které musí aerolinky chtě nechtě přijímat. Společnost American Airlines tak musela svůj dluh zvýšit na více jak 28 miliard dolarů. S o trochu nižšími půjčkami se pak musí vyrovnat i zbylé dvě aerolinky, jejichž celkový dluh momentálně převyšuje u každé z nich více než 18 miliard dolarů.
Při pohledu na takové sumy je jasné již teď, že ani jedna ze společností není a nejspíše ani nebude schopna dodržet své závazky. Podle některých analytiků by se však aerolinky mohly ze svého pádu vzpamatovat společně s uvolňováním nastolených opatření a zvýšeným zájmem o cestování. Pokud tedy nedojde na nejhorší scénář v podobě bankrotu mohli bychom v následujících měsících možná být i svědky menšího růstu ale i dalšího pádu.
Veškeré investice si pořádně promyslete a investujte jenom ty peníze, které si můžete dovolit ztratit. Hodně štěstí!