Počátky automobilového průmyslu sahají do 18. století. Už od té doby se tento sektor neustále potýká s novými a novými výzvami. Od dob prvního parovozu se však značně transformoval. V současnosti proto zaznamenáváme stále dynamičtější rozvoj, což má souvislost s proměnou jiných sektorů i celé společnosti.
V době inovací je třeba neustále se přizpůsobovat rychle se měnícím trendům. Proto se automobilový průmysl musí popasovat, nejen s touhou uspokojit stále náročnějšího zákazníka, ale nezbytné je také podnikat kroky v souvislosti s životním prostředím. Hlavními pojmy se proto staly digitalizace, automatizace či elektromobilita. Jaké jsou největší výzvy, kterým musí automobilový průmysl dnes čelit?
Klimatické cíle a elektromobilita
Snaha o dosažení klimatické neutrality do roku 2050 se výrazně dotýká nejen automobilového průmyslu, ale průmyslu jako takového. Automobilový sektor tak v současnosti musí přinášet neustále nová zelená opatření, která jsou nosná pro jeho budoucnost. Odvážné klimatické cíle dokáže zčásti plnit prostřednictvím stále oblíbenější elektromobility.
Za jednu z mála nevýhod tohoto typu pohonu považují lidé vyšší kupní cenu vozidla. Ta se však majitelům elektrických aut rychle vrátí v levnější údržbě, ale také v nabídce je stále výhodnější PZP pojištění.
V širším kontextu je třeba popasovat se s celkovou změnou v chápání mobility, která kromě výměny spalovacích motorů zahrnuje také nové, modernější a ekologičtější technologie, ale také proměnu konceptu vlastnictví automobilů. Skutečná elektromobilita je, dá se říci, stále v plenkách. Teprve čas ukáže, do jaké míry byly kroky podniknuté příslušnými osobami a společnostmi z fachu relevantní.
Přesto už můžeme z vlastních pozorování vydedukovat, že tento segment se hýbe mílovými kroky. Jsme svědky neustále namakanějších elektromobilů s delším dojezdem, baterií z ekologičtější výroby s možností recyklace, prvků zajišťujícími stále větší bezpečnost na silnicích a stále hustší sítě nabíjecích stanic v Česku i ve světě.
Nejen ekologie dá automobilovému sektoru pořádně zabrat
Na dlouhém seznamu přibývají stále nové výzvy, na které je třeba bez zaváhání reagovat. Vedle ekologie tak automobilový průmysl svádí boj také v oblasti digitalizace a automatizace výroby, logistiky, ale také co se samotných produktů týče. Zatímco kdysi autonomně řízený vůz představoval jen fantazii z daleké budoucnosti, dnes se nám tato myšlenka zhmotňuje před očima.
Dále se automobilový sektor aktivně angažuje v dosahování provozní dokonalosti vozidel, boji s nepříznivým nedostatkem součástek a v řešení otázky byrokracie, která je často považována za hlavní překážku inovací. To vše automoto segment řeší souběžně s přizpůsobováním se moderním dopravním systémům a aktuálním výzvám na trhu práce.