Extrémní mrazy a sněhové vánice kousek po kousku zhoršují stav vašeho vozu. Jednotlivé součástky jsou celou zimu vystaveny vysoké zátěži. Opravy pak často řidiče přijdou na víc jak 10 000 Kč. A co hůř – někdy stav vozu rozhoduje i o životech.
Doby, kdy si člověk zvládl opravit vůz svépomocí, jsou pomalu minulostí. Mechanické komponenty nahradila složitá elektronika. K seřízení motoru je kolikrát zapotřebí laptopu a ajťáka.
Automobilky proto řidiče tlačí k návštěvám autorizovaných servisů, které stojí nemalé peníze. Právě proto mnoho řidičů zanedbává nezbytnou údržbu vozu a zavádí úsporná opatření. Ta jsou však často drastická a v konečném důsledku se prodraží.
Pneumatiky drží vůz na silnici. Nepodceňujte jejich výběr a pravidelnou výměnu
Výrobci jako je Barum, Continental a Michelin nabízejí špičkový výkon za příznivou cenu. Přesto řidiči s vidinou úspory dávají často přednost levným ale nekvalitním čínským gumám. V nezávislých testech pneu se však nemohou osvědčeným značkám rovnat. Vzorek vydrží sotva jednu sezónu. Kvůli nákupu nových pneumatik pak utratíte mnohem víc, než jste ušetřili. Nejlevnější pneu osvědčených výrobců jako jsou Barum nebo Matador přitom mohou svou cenou asijským značkám s klidem konkurovat.
Od 31. března nejsou zimní pneumatiky povinné, přesto jsou na autech k vidění ještě v květnu. Před tím ovšem odborníci varují. Zimní gumy mají na rozpálených silnicích podstatně delší brzdnou dráhu. Vzorek se také rychle opotřebí a pneumatiku tak můžete po pár měsících vyhodit.
Možným řešením jsou celoroční dezény, které mají směs uzpůsobenou do každého počasí. Doporučují se však pro běžné ježdění mimo horské oblasti.
Na výměnu pneumatik by neměli zapomínat ani milovníci motocyklů. Při náklonu v zatáčkách dělí řidiče od asfaltu jen pár centimetrů. Proto nakupujte moto pneu nejvyšší jakosti.
Kontrola kol a pneu šetří vaše vozidlo i peněženku
Vyvážení kol, správný tlak v pneumatikách a minimální hloubka dezénu. Tyto tři zásadní úkony jsou zdravým návykem dobrých řidičů. Špatná geometrie nápravy vám poškozuje podvozek i pneumatiky. Zvyšuje se spotřeba paliva a klesá ovladatelnost vozidla. Jízda tak může skončit nezvládnutím zatáčky a nárazem do stromu.
Nezapomínejte také na pravidelné měření tlaku v pneumatikách. Podhuštění i nadhuštění vede k nerovnoměrnému sjíždění vzorku. Životnost gumy tím rapidně klesá, čímž dezén ztrácí jízdní vlastnosti.
Minimální hloubka dezénu daná zákonem je pro letní pneu 1,6 mm, pro zimní 4 mm.
Dbejte na výměnu všech kapalin a filtrů
Motorový olej se kromě pohyblivých částí stará i o chlazení a vyplavování nečistot. Výměna se navíc vyplatí častěji, než uvádí výrobce. Ten ji totiž může záměrně doporučit jen dvakrát do roka kvůli nižší ceně za údržbu vozu.
To stejné platí i pro filtry. Nakupujte pouze originální součástky předepsané výrobcem.
Ve voze se mění také chladicí a brzdová kapalina. Obě se musí držet s hodnotou mezi ryskami min a max. Nedostatek nebo nadbytek napovídá, že je něco v nepořádku. V takovém případě doporučujeme kontaktovat odborníky.
I elektronika potřebuje péči
V neposlední řadě zkontrolujte elektrosoustavu. Nejčastěji vzniká problém v autobaterii. Údržbu však zvládnete bez odborných znalostí. Kontakty musí být čisté a kabely neporušené. K tomu vám poslouží kartáček a jedlá sůl. Na rez zabírá cola.
Odborníci doporučují provádět preventivní prohlídku hned několikrát za rok. Právě díky ní předejdete nečekaný výdajům i bezpečnostním rizikům.