Pokud vlastníte dieselové vozidlo, pravděpodobně máte i filtr pevných částic a možná pak nebudete přesně vědět, k čemu slouží a jak jej udržovat.
Filtry pevných částic pro dieselové paliva jsou již téměř dvě desetiletí namontované na vozidla s naftovými motory – ale pokud ho ve své údržbě opomíjíte , nebo pokud došlo k nesprávné manipulaci, mohlo by to mít vážné důsledky pro vaše auto i vaší peněženku.
Co je to filtr pevných částic?
Filtr pevných částic (DPF) je filtr, který zachycuje a ukládá výfukové saze (některé se nazývají jako uhlíkové zachytávače), aby se snížily emise z dieselových vozidel. Ale protože mají pouze omezenou kapacitu, tato zachycené saze se musí periodicky vyprazdňovat nebo „vypálit“ na regeneraci DPF. To je důvod, proč DPF filtr je třeba regenerovat.
Tento proces regenerace spojuje přebytečné saze uložené ve filtru, čímž snižuje škodlivé emise výfukových plynů a pomáhá předcházet oznamovacímu černému dýmu, který jste pozorovali z dieselových vozidel, zejména při zrychlování.
Další věci, které jsou pro DPF špatné, zahrnují slabou obsluhu. Filtr pevných částic na nesprávně obsluhovaném vozidle může selhat dříve než dobře udržovaný. Obecně by měl trvat nejméně 100 000 km. Proto je důležitá regenerace DPF filtru.
Je důležité, abyste použili i správný typ oleje – některé oleje obsahují přísady, které mohou skutečně blokovat filtry.
Psivní regenerace
Pasivní regenerace nastává, když vozidlo jede svižněji při dlouhých cestách na dálnici, což umožňuje, aby teplota výfukových plynů stoupla na vyšší úroveň, a aby se spálily přebytečné saze ve filtru.
Takže se doporučuje, aby řidiči pravidelně dali svému naftovému vozidlu dobrou 30 až 50 minutovou jízdu s trvalou rychlostí na dálnici nebo silnici
Jaké jsou náklady na nový filtr pevných částic?
Filtry pevných částic jsou velmi nákladné. Nový model od výrobce automobilů může stát 1 000 a 3 500 eur. – 25 000 – 87 500 Kč
Jakmile věk automobilů stoupá, náklady na náhradní DPF by mohly být bohužel vyšší než hodnota auta.