39. ročník velkého závodu Rallye Dakar odstartoval v tomto roce 2. ledna.
První „Dakar“ se jel v roce 1979, kdy 1. 1. vyrazilo na trať Paříž – Dakar dlouhou 10 000 km prvních 170 závodníků. Nikdo z nich si tenkrát nedokázal představit, jaké útrapy a extrémní podmínky je na trase čekají. Mnoho z nich si sáhlo až za hranice. Závod tehdy dokončilo pouhých 74 účastníků a každý z nich si odnesl neuvěřitelné zážitky i zkušenosti a mnoho z nich první závod poznamenal na celý život.
Letošního ročníku se účastní 316 posádek a jednotlivců, z toho 24 Čechů. Již na startu se český humor nezapřel. Martin Kolomý z Tatra Buggyra Racing, chtěl, aby si start užili i početní diváci. Sešlápnutím plynového pedálu přítomné diváky ohodil bahnem. Možná měl pocit, že by si diváci měli vyzkoušet to, co většina závodníků zažívá téměř každý den závodu, když prach a bahno skoro znemožní výhled na trať.
Jen si to představte, stačí jeden průjezd korytem plným bahna nebo dunou plnou prachu či písku a vy už pak téměř nic nevidíte. Zatáčku jen lehce odhadujete a tušíte. I takové situace zažívají účastníci závodu. Jak z takového pohledu vypadá Rallye Dakar? V některých situacích špatně, protože viditelnost je téměř nulové. Posádky i jednotlivci dojíždí do cílů jednotlivých tras často k nepoznání pokrytí prachem a bahnem. Proto již po šesté postavila společnost Kärcher pro závodníky čisticí stanice s extra účinnými tlakovými myčkami a mokro-suchými vysavači. Ve městě La Paz (Bolívie) a Salta (Argentina) budou mít všechny týmy možnost před noční přípravou na následující cestu svá vozidla důkladně umýt.
Komentář k fotu: Loňského roku se dokonce na stanicích tvořily fronty.
Není divu, že si závodníci tuto službu velmi oblíbili. V roce 2016 bylo ve dvou čisticích centrech Kärcher podél trasy umyto asi 1500 závodních a podpůrných vozidel. Kärcher tak zajišťuje závodníkům větší bezpečí.
Závod často prochází místy, kde je voda nejdražší tekutinou. Proto technologie Kärcher pro Dakar umožňuje úsporu vody, a to ve srovnání s tradičním mytím aut s hadicí na vodu a houbou téměř o 80%. Kromě toho je vysokotlaké čištění ekologicky šetrnou alternativou k používání chemikálií a tím pádem vede k lepším čisticím výsledkům v mnohem kratším čase. V čisticích centrech na závodě je v zájmu ochrany životního prostředí odpadní voda pečlivě shromažďována a recyklována.
Pohled na letošní ročník Rallye Dakar je pro závodníky díky Kärcheru přece jen o poznání barevnější.